نقاشی ساختمان با رنگ روغنی

بر خلاف رنک پلاستیک که قابلیت چندانی در شستشو و تمیزکاری ندارد، ننقاشی ساختمان با رنگ روغنی در مواردی استفاده می شود که نیاز به شستشو دارند. در واقع مقاومت بالای رنگ روغنی در برابر آب باعث استفاده و محبوبیت آن در صنعت نقاشی ساختمان شده است. از این نوع رنگ در نقاشی ساختمان برای دیوار ها استفاده می شود.

در رنگ روغنی، رنگ دانه را در یک روغن خشک شونده که استر گلیسیرین با اسیدهای چرب نظیر اسیدهای اولیک و یا لینولنیک می باشد حل می کنند. برای رقیق کردن و سهولت کاربرد از رقیق کننده رنگ استفاده می شود و معمولا یک حلال هیدرو کربنی نظیر ترپنتین است که به روغن تربانتین شهرت دارد.

یکی از اجزای رنگ‌ روغنی خشک کننده است که در حقیقت نقش کاتالیزور در تسریع اکسیداسیون و خشک شدن رنگ ها را دارد و معمولا مخلوطی از اکسیدهای سرب، منگنز و کبالت در ( روغن بزرک ) بصورت استر مصرف می شود. رنگ روغني تركيبي است از پودر رنگ، حلال، روغن جلا، اسكاتيف، مواد انعطاف دهنده و غيره است كه به نوع پودر رنگ داراي رنگ هاي متفاوتي است. رنگ روغني به دو دسته مات و براق تقسيم مي شود. همانطور که گفته شد از اين رنگ براي مصارفي كه در معرض رطوبت قرار مي گيرند مانند: در و پنجره هاي ساختمان، كابينت آشپز خانه و كلاً اشياي قابل شستشو استفاده مي شود.

رنگ های روغنی شامل گروه های زیر می باشند:

  • رنگ روغنی براق و مات در فام های مختلف
  • جلای الکیدی

رنگ ها و جلا های روغنی بر پایه رزین الکید لانگ تهیه شده و دارای چسبندگی خوبی روی سطوح آهنی، چوبی و دیوارهای داخل و خارج ساختمان می باشند. این رنگ ها دارای انعطاف پذیری و ثبات براقیت قابل توجهی بوده و به مدت طولانی جلا و براقیت خود را روی سطح حفظ می نمایند.

رقیق کننده :

رای رقیق کردن و سهولت کاربرد رنگ به کار می رود و معمولا یک حلال هیدرو کربنی نظیر ترپنتین است که به روغن تربانتین شهرت دارد.

خشک کننده :

کی از اجزای رنگ‌های روغنی است که در حقیقت نقش کاتالیزور در تسریع اکسیداسیون و خشک شدن رنگ ها را دارد و معمولا مخلوطی از اکسید های سرب ، منگنز و کبالت در ( روغن بزرک )بصورت استر مصرف می شود. رنگهاي پوششي (رنگ روغني)
تركيبي از رنگدانه‌ها، رنگدانه يارها، حلال، روغن اسكاتيف، روغن برزك و … مي‌باشد رنگهاي روغني به وسيله تينر روغني رقيق مي‌شوندو رنگها هوا خشك هستند اين رنگها دردون نوع مات و براق به بازار عرضه مي‌شوند و قابل استفاده با قلم مو، پيستوله و غلتك مي‌باشند رنگهاي روغني حدود 12 ساعت زمان لازم دارند تا به طور نهايي خشك شوند و براي خشك شدن سطحي در حدود 4 تا 6 ساعت زمان لازم است.
البته دماي هوا تاثير زيادي دارد. رنگهاي روغني در قوطي‌هاي 2/1 و 4/1 و 1/4 و20 ليتر به بازار عرضه مي‌شوند. (توضيح اينكه رنگ در بازار به صورت عاميانه به كيلو سنجيده مي‌شود ولي واحد حجمي آن به ليتر مي‌باشد) .
در گذشته براي مات كردن رنگهاي روغني براق،مقداري مل الك شده داخل آن ريخته و آن را خوب مخلوط مي‌كردند كه اينكار علاوه بر زبري رنگ باعث گرانروي آن مي‌شد.

كه براي از بين بردن زبري و گرانروي آن مقداري تينر روغني و روغن اليف به آن اضافه ميكردند. رنگهاي روغني براق از استحكام و بهداشت بيشتري نسبت به رنگهاي روغني مات دارد. امروزه براي رنگ آميزي مصنوعات چوبي كمتر از رنگ روغن استفاده مي‌شود زيرا اين رنگها مدت زيادي را براي خشك شدن نياز دارند. اين رنگها قابل استفاده با قلم مو، پارچه بدون پرز، پيستوله و غلطك مي‌باشد. در صورت نبودن تينر روغني از بنزين و نفت به عنوان رقيق كننده مي‌توان استفاده نمود.